|   | 
SCENARIUSZ 16
 
Elżbieta Jabłońska 
 
CO Z TEGO WYNIKA 
– CZYLI O PEWNYCH WŁASNOŚCIACH NIERÓWNOŚCI, 
CZ. I 
 
Cele ogólne w szkole podstawowej: 
- myślenie matematyczne — umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych.
 
 
Cele ogólne na I etapie kształcenia: 
 
- wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów.
 
 
Wymagania szczegółowe: 
Uczeń: 
 
- układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je; wybiera obiekt w takiej serii, określa następne i poprzednie.
 
 
Pomoce: 
 
 
Przebieg sytuacji dydaktycznej:
  
 
- Ćwiczenie wstępne: pokazujemy na tablicy, jak działa waga szalkowa i jak można porównywać wagi różnych rzeczy. Dzieci rysują na tabliczkach wagi i na szalkach wag kładą obrazki przedstawiające poszczególne przedmioty z tej samej kategorii (np. zwierzęta, owoce, pojazdy) tak, aby cięższe znajdowało się na szalce niższej.
  
 
- Gdy uczniowie już nabiorą wprawy w posługiwaniu się wagą szalkową do określenia, co jest cięższe, na tablicy pozostawiamy dwie wagi z umieszczonymi na szalkach zwierzętami i uczniowie odczytują, co przedstawiają obrazki:
  
Wielbłąd jest cięższy od dzika, a dzik jest cięższy od małpy.
  
Zadajemy pytanie: Co z tego wynika? Co jest cięższe: wielbłąd czy małpa? 
xiaomi dubai price. 
Dzieci ustawiają odpowiednie obrazki wielbłąda i małpy na wadze.
  
 
- Ustawiamy następne dwie wagi, na których ustawiono przedmioty, których różnice wagi nie są już tak oczywiste. Na przykład:
  
 
 
  
Zwracamy uwagę, że jabłko raz pojawia się na szalce wyższej, a raz na niższej. 
Ponawiamy pytanie: Co z tego wynika? Co jest cięższe banan czy gruszka?
  
 
- Można jeszcze ustawić owoce w kolejności od najlżejszego do najcięższego.
  
 
  
 
- Dzieci, wykorzystując swoje obrazki układają w grupach kolejne zagadki i zadają pytania:
 
Co z tego wynika?
  
Komentarz: 
Jeżeli, przy układaniu zagadek przez dzieci taki przykład się nie pojawi, dobrze byłoby sprowokować sytuację, w której nie zachodzi przechodniość nierówności. Na przykład: Jabłko jest cięższe od gruszki, a winogrona są cięższe od cytryny. Czy z takich relacji coś wynika? 
Może dzieci odkryją inne własności nierówności (patrz scenariusz „Co z tego wynika, cz. II”). 
Jeżeli nie odkryją nic nowego, to zadajemy pytania: 
✓ Czy można te owoce ustawić w kolejności od najcięższego do najlżejszego? 
✓ Jakich jeszcze informacji potrzebujemy, aby wymienione owoce ustawić w kolejności od najcięższego do najlżejszego? 
✓ Które owoce należy jeszcze „zważyć”, aby było to możliwe?
  
 
- Relacja większości może dotyczyć nie tylko wagi. Może być pytanie: Co jest większe? Co jest droższe? Co jest starsze? itp. Przedstawiamy taki przykład na tablicy.
 
✓ Kilogram gruszek kosztuje więcej niż kilogram jabłek. Gruszki są tańsze od wiśni. Co jest tańsze: jabłka czy wiśnie?
  
 
- Jeden z obrazków można zastąpić liczbą z mianem wyrażającą, np. cenę, wiek, wagę, wielkość.
 
  
 
 
 
  
 
- Pytanie: Co z tego wynika?, Co jest droższe: banan czy jabłko?
 
 
Kolejny przykład:
  
  
Pytanie: Czy banan kosztuje mniej czy więcej niż 1 zł? 
Dzieci w grupach budują podobne zagadki i zadają sobie nawzajem.
  
Komentarz: 
Wskazane jest, aby raz prawa a raz lewa szalka była niżej. 
Wagę można zastąpić, używając kartonika ze znakiem „>” lub „<”. 
Uczniowie klasy pierwszej prawdopodobnie na tym zakończą lekcję, może uda się jedynie wykonać jedno lub dwa zadania zamieszczone niżej. Można przeprowadzić kolejną lekcję korzystając z tego scenariusza, rozpoczynając od ułożenia dowolnej zagadki z dwiema wagami i poleceniem, aby umieszczone na nich obiekty ustawić w kolejności, a może poprosić uczniów o układanie własnych zagadek.
  
Przykłady zadań, których treść można przedstawić układając obrazki lub robiąc rysunki — do rozwiązywania w grupach.
  
✓ Jastrząb jest szybszy od wróbla, papuga lata wolniej niż wróbel. Co lata szybciej: papuga, czy jastrząb? 
✓ Staś jest starszy od Jasia, a Małgosia młodsza od Jasia. Kto jest starszy: Małgosia czy Staś? 
✓ Kasia jest wyższa od Małgosi. Od Kasi wyższy jest Franek. Ustaw dzieci od najwyższego do najniższego. 
✓ W sadzie jabłoni jest więcej niż grusz, śliw jest mniej niż grusz, a moreli jest mniej niż śliw. Których drzew jest najmniej w sadzie, a których najwięcej. Czy moreli jest więcej, czy grusz? Czy jabłoni jest więcej, czy śliw? 
✓ Janek zebrał więcej kasztanów niż Wojtek, a Wojtek zebrał więcej niż Karol. Kto zebrał więcej kasztanów: Janek czy Karol? 
 
 | 
  |