|
SCENARIUSZ 2
Anna Dereń
KLASOWY KALENDARZ
– CZYLI PROWADZIMY CAŁOROCZNE OBSERWACJE CZASU I WYDARZEŃ
Cele ogólne w szkole podstawowej:
- zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
- przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;
- kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie;
- umiejętność pracy zespołowej.
Cele ogólne na I etapie kształcenia:
- rozwijanie predyspozycji poznawczych dziecka;
- wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów.
Wymagania szczegółowe:
Uczeń:
- nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków;
- odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII;
- podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych;
- odczytuje wskazania zegarów: w systemach: 12– i 24–godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny);
- zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin:
a) zna wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi,
b) znaczenie powietrza i wody dla życia,
c) znaczenie wybranych skał i minerałów dla człowieka (np. węgla i gliny);
- wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku.
Pomoce:
- karteczki samoprzylepne i pieczątki do tworzenia własnych piktogramów,
- różne kalendarze (kieszonkowe, ścienne, planszowe, biurowe, itp.), kostki do gry,
- plansza kalendarza, format: A0,
- ołówki, kredki, pisaki,
- karty pracy (do ewentualnego wykorzystania).
Przebieg sytuacji dydaktycznej:
Zalecany czas realizacji — wrzesień lub grudzień (opracujemy kalendarz na rok szkolny lub rok
astronomiczny).
- W związku z nowym rokiem szkolnym lub zbliżającym się astronomicznym, proponujemy dzieciom zajrzenie do kalendarzy i zorientowanie się, w czym mogą być pomocne, jakie informacje zawierają, w jaki sposób „obejmują” cały rok.
- Rozdajemy dzieciom kalendarze (jeden na dwie osoby) i prosimy, żeby pracując w parach jak najdokładniej przygotowały się do zaprezentowania swojego kalendarza pozostałym dzieciom. Pomoże to w wyborze formy klasowego kalendarza.
- Po kilku minutach prosimy, żeby dzieci sformułowały pytania, na które warto szukać odpowiedzi (np. jakie informacje można znaleźć w kalendarzu, jakie znaki są używane, jakie są stałe elementy kalendarza, czym różnią się zapisy w poszczególnych miesiącach, itp.). Pytania zapisujemy na tablicy, obok możemy zapisywać odpowiedzi dzieci.
- Uczniowie prezentują swoje kalendarze, wskazują zalety oraz wady takiego opracowania.
Wspólnie określają, jaki powinien być kalendarz, by spełniał rolę kalendarza klasowego.
- Dyskutujemy o sposobie prowadzenia kalendarza klasowego. Dzieci wspólnie wybierają najlepsze ich zdaniem rozwiązanie, robią spis wydarzeń i informacji, które powinny się znaleźć w kalendarzu, pamiętając o:
• klasowych uroczystościach (np. urodziny dzieci, imieniny) — co zrobić, żeby zebrać ważne informacje ?
• szkolnych uroczystościach — kto pomoże zrobić ich spis?
• świętach, feriach, wakacjach, dodatkowych dniach wolnych — gdzie znajdziemy informacje?
• porach roku — jak to sprawdzić?
• godzinach wschodów i zachodów słońca — jak można będzie sprawdzać czy nie ma pomyłki?
• uroczystościach i świętach ważnych dla miejscowości, regionu, Polski, Europy, światagdzie można się o nich dowiedzieć?
• dniach, które tradycyjnie są przypisane różnym zdarzeniom, osobom, obchodom (np. dzień Matki, Ojca, Babci, Dziadka, Nauczyciela, Europy, Kubusia Puchatka, dzień psa, kota, chłopaka, sprzątania Ziemi, języków obcych, itp.) — gdzie warto szukać informacji?
Komentarz:
Ponieważ kalendarz pełni funkcję rocznej kroniki, w tej fazie planowania spisujemy tylko to, co dzieci wiedzą, znają, co jest obecne w ich doświadczeniu. W trakcie roku kalendarz będzie uzupełniany w miarę zbierania informacji, uczestniczenia w zdarzeniach, czynionych obserwacji (np. fazy Księżyca, godziny wschodu i zachodu Słońca, długość dnia).
Dzieci tworzą swój kalendarz, wklejając piktogramy, które będą powstawały w miarę potrzeb w wyniku wspólnego ustalania pomysłu gra(cznego).
- Po spisaniu wszystkich pomysłów, dyskutujemy o tym, co powinno się znaleźć w kalendarzu. Co możemy zrobić już teraz, a na co potrzeba więcej czasu, żeby prowadzić obserwacje, albo coś wydarzy się dopiero w przyszłości.
- Każda karta kalendarza zaczyna się od — 1–go dnia miesiąca;
– dzieci muszą zdecydować, w jaki sposób ustalą jakim dniem tygodnia zaczynają się poszczególne miesiące, jak oznaczą niedziele, soboty, święta? Poszukają odpowiedzi na pytania:
✓ Ile dni mają poszczególne miesiące?
✓ Ile dni ma luty, czy w każdym roku tyle samo?
✓ Ile dni ma rok?
✓ Ile tygodni ma rok? Ile ich przypada na poszczególne pory roku?
✓ Na ile grup należy się podzielić, żeby popracować nad całym kalendarzem? W jaki sposób możemy się podzielić (np. miesiącami, porami roku). Co może być kluczem doboru składu grup?
- Dzieci pracują w grupach nad przygotowaniem kalendarza, projektując własne piktogramy (bardzo ważne jest tu wcześniejsze ustalenie z pozostałymi uczniami ich znaczenia).
Komentarz:
Możemy zbudować „żywy kalendarz”, tj. poprosić dzieci, żeby ustawiły się według daty urodzenia
– najpierw porami roku, a potem miesiącami, a potem wg. dni miesiąca. Przy okazji dowiemy się kto jest najstarszy, a kto jest najmłodszy, w jakim miesiącu przypadnie najwięcej uroczystości urodzinowych? W jakiej porze roku? Możemy też podzielić pracę nad kolejnymi miesiącami zgodnie z datami urodzin dzieci.
- Dzieci prezentują efekty swojej pracy, co wykorzystujemy do interpretacji znaczenia poszczególnych piktogramów, wprowadzamy ulepszenia, zapoznajemy się z zawartością naszego kalendarza, sprawdzamy, co czeka nas w najbliższym czasie.
Kalendarz pozwoli też na rozwijanie umiejętności dokonywania obliczeń typu:
✓ Za ile dni, tygodni?
✓ Ile dni, tygodni temu?
✓ Ile dni minęło od …?
oraz umiejętności prowadzenia badań i obserwacji (zachęcamy do prowadzenia ich wspólnie z rodzicami):
✓ Jak Księżyc zmienia swój kształt, czy w tych zmianach da się zaobserwować jakąś prawi- dłowość? Co ile dni jest pełnia?
✓ Jak zmienia się godzina wschodu i zachodu Słońca?
✓ Ile godzin trwają dni w różnych porach roku?
✓ Kiedy wprowadza się, tzw. czas letni, czas zimowy?
✓ Które święta są stałe, a które ruchome? Jak obliczyć ich termin?
✓ Jakie wydarzenia są ważne tylko dla klasy, dla szkoły, miejscowości, Polski, Europy, Świata?
✓Jakie święta są wspólne dla Europejczyków?, Dla całego Świata?, Dla chrześcijan, katolików, innych wyznań?
✓ Jakie dni (np. Dzień Ziemi, Kubusia Puchatka, Dzień Dziecka, Dzień Matki) są wspólne dla Polaków, Europejczyków, całego Świata?
✓ Która pora roku jest najdłuższa, najkrótsza?
✓ Ile było dni słonecznych, deszczowych, pochmurnych, śnieżnych, z silnym wiatrem, burzami, z temperaturą poniżej zera, upalnych? Jaki dzień był najzimniejszy, a jaki najcieplejszy?
✓ Ile dni dzieci chodziły do szkoły?
✓ Ile dni trwały wakacje i ferie?
✓ Ile dni było dodatkowo wolnych od nauki?
✓ W którym miesiącu było najwięcej niedziel? Ile niedziel w miesiącu może być najwięcej, najmniej?
✓ O ile godzin dzień jest najdłuższy od najkrótszego?
✓ Ile godzin brakuje dziś do najdłuższego dnia roku?
✓ Które miesiące mają parzystą, a które nieparzystą liczbę dni?
✓ Jeżeli dyżurni co dwa dni podlewają kwiatki klasowe, to ile razy w tygodniu?
✓ Ile powinni przygotować wody?
✓ Ile razy w tygodniu jest matematyka?
✓ Jeżeli codziennie czytamy książki, to ile stron przeczytamy? Ile książek?
✓ Ile świątecznych dni przypadło w roku? A ile niedziel?
UWAGA: Zamykając miesiąc, sprawdzamy co się wydarzyło, jakich informacji brakuje w kalendarzu, jakich wydarzeń było najwięcej, ile przeczytaliśmy książek, jaka była pogoda. Systematyczne i prawidłowe umieszczanie piktogramów w kalendarzu ułatwi dzieciom odnajdywanie danych do obliczeń.
Komentarz:
Warto zaczynać dzień od ciekawych pytań i zagadek związanych z kalendarzem (wymyślanych
przez dzieci oraz nauczyciela), mogą być dopisywane do klasowego kalendarza i wykorzystane
na spotkaniu z rodzicami (Kalendarzowe zagadki).
Inne sposoby wykorzystania kalendarza:
- Gra planszowa — po zakończeniu każdego miesiąca, np. Gra październikowa. Zasady gry wymyślają dzieci urodzone w październiku, obchodzące imieniny lub domowe uroczystości.
- Zabawy kalendarzowe — pierwszą inicjuje nauczyciel, wykorzystując informacje, które znaj- dują się w kalendarzu, np.:
✓ Jak ma na imię chłopiec, który miał imieniny 4 dni po imieninach Janka?
✓ Janek we wszystkie środy i czwartki chodził na zajęcia sportowe. Przez ile dni w październiku?
✓ Przez jakie kolejne fazy przechodził Księżyc?
✓ Ile dni do końca roku pozostało, gdy skończył się październik?
✓ Ile dni od początku roku minęło, gdy zaczął się październik?
- Zagadki:
✓ Jak inaczej można zapisać: 6, 7, 8, 9, 10 marca (przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze).
✓ Czy jakieś niedziele (poniedziałki, wtorki., itd.) przypadają w ten sam, kolejny dzień?
✓ O której godzinie zaczął się luty?
✓ O której godzinie skończył się luty?
✓ Kiedy swoje urodziny obchodzi ktoś urodzony 29 lutego?
✓ O której godzinie zaczyna się wiosna, lato, jesień, zima?
✓ Gdzie najwcześniej zaczyna się Nowy Rok, a gdzie najpóźniej?
Komentarz:
Dzięki temu, że kalendarz jest dwustronny, w kolejnym roku dzieci będą mogły porównać informacje umieszczane w poszczególnych dniach i miesiącach, poszukać tego, co się powtarza, odkrywając prawidłowości, oraz tego, co jest zmienne a także wspominać ubiegłoroczne wydarzenia klasowe.
|
|