|
SCENARIUSZ 29
Anna Pregler
TRZY W LINII
– CZYLI O POSZUKIWANIU ZWIĄZKÓW
Cele ogólne w szkole podstawowej:
- myślenie matematyczne — umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych;
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie, jak i w piśmie;
- umiejętność pracy zespołowej.
Cele ogólne na I etapie kształcenia:
- rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka;
- wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów.
Wymagania szczegółowe:
Uczeń:
- klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje np. zwierząt, zabawek, rzeczy do ubrania;
- rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe, położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą na siebie); rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach);
- rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy;
- współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy.
Pomoce:
Przebieg sytuacji dydaktycznej:
- Dzielimy dzieci na pary i rozdajemy zestawy do gry (planszę, spinacz i ołówek oraz pionki w dwóch kolorach dla każdej pary).
Wariant — gra dla trzech osób — trzecia osoba losuje znaki i jest arbitrem uznającym lub nie uzasadnienie związku dwóch znaków. Rozgrywane są trzy kolejki, za każdym razem inne dziecko pełni rolę sędziego.
- Wspólnie omawiamy zasady gry.
- Dzieci rozgrywają pierwszą partię gry, podczas której staramy się wyjaśnić wszystkie wątpliwości. Możemy też rozegrać ją na tablicy — nauczyciel contra uczniowie — i podczas tej partii odpowiedzieć na wszystkie pytania uczniów.
- Dzieci rozgrywają kilka partii gry.
- Jeżeli dzieci wymyślą inny wariant reguł gry, można rozgrywać ją zgodnie z ich zasadami (np. celem gry jest zapełnienie całej planszy żetonami — wygrywa ta osoba, która ułożyła ze swoich żetonów najwięcej trójek).
- Podsumowujemy grę, np. poszukujemy najciekawszego pomysłu na zestawienie dwóch znaków i wyjaśnienia ich związku ze sobą; rozmawiamy o stosowanych strategiach (sposobach) podczas gry — co ułatwiało wygranie gry, co utrudniało odniesienie zwycięstwa.
- Po jakimś czasie możemy wrócić do tej gry wykorzystując rezerwowe sześcioboki, co będzie dla uczniów stanowiło nowe wyzwanie i uatrakcyjni grę.
Komentarz:
Należy pamiętać, aby:
✓ dokładnie objaśnić zasady gry i upewnić się, że są one dla wszystkich zrozumiałe;
✓ rozegrać próbną grę, podczas której jest czas na wyjaśnienie wszystkich wątpliwości;
✓ nie zmieniać reguł w trakcie gry;
✓ nie wzmacniać rywalizacji;
✓ podsumować grę, stawiając jak najwięcej pytań dotyczących, np. stosowanych strategii, zaskakujących sytuacji, itp.;
✓ nagradzać ciekawe pomysły, sposoby pokonania trudności (także dotyczących, np. rozwiązywania konfliktów podczas rozgrywki);
✓ grać w tę samą grę kilka razy — w kolejnych rozgrywkach mogą pojawiać się coraz ciekawsze pomysły na wyjaśnienie związku wylosowanego i wybranego znaku, a więc wtedy dzieci czegoś się uczą;
✓ zachęćmy uczniów, aby podczas kolejnych rozgrywek nie powielali tych samych pomysłów.
Podsumowaniem gry może być wykonanie zadań z kart pracy — jeżeli dzieci nie są wprawne w pisaniu, mogą przedstawić swoje rozwiązania ustnie. Mogą także wykonywać zadania w grupach.
|
|