|
SCENARIUSZ 21
Anna Pregler
TRZY W LINII
– CZYLI O POSZUKIWANIU ZWIĄZKÓW
Cele ogólne w szkole podstawowej:
- myślenie matematyczne — umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych;
- umiejętność pracy zespołowej.
Cele ogólne — matematyka:
- Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, liczbowe, graficzne, rozumie i interpretuje odpowiednie pojęcia matematyczne, zna podstawową terminologię, formułuje odpowiedzi i prawidłowo zapisuje wyniki.
- Rozumowanie i tworzenie strategii.
Uczeń prowadzi proste rozumowanie składające się z niewielkiej liczby kroków, ustala kolejność czynności (w tym obliczeń) prowadzących do rozwiązania problemu, potrafi wyciągnąć wnioski z kilku informacji podanych w różnej postaci.
Wymagania szczegółowe:
- Zadania tekstowe. Uczeń:
- wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania;
- dostrzega zależności między podanymi informacjami.
Pomoce:
- plansze do gry — po jednej na parę uczniów,
- spinacze i ołówki — po jednym na parę uczniów,
- pionki lub żetony w dwóch kolorach — po 10 w jednym z kolorów dla każdego ucznia,
- prezentacja (do ewentualnego wykorzystania),
- karty pracy (do ewentualnego wykorzystania).
Przebieg sytuacji dydaktycznej:
- Dzielimy uczniów na pary i rozdajemy zestawy do gry (plansza, spinacz i ołówek oraz pionki w dwóch kolorach dla każdej pary).
Wariant — gra dla trzech osób — trzecia osoba losuje znaki i jest arbitrem uznającym lub nie uzasadnienie związku dwóch znaków. Rozgrywane są trzy kolejki, za każdym razem inny uczeń pełni rolę sędziego.
- Wspólnie omawiamy zasady gry.
- Uczniowie rozgrywają pierwszą partię gry, podczas której staramy się wyjaśnić wszystkie wątpliwości. Możemy też rozegrać ją na tablicy (wykorzystując planszę gry z prezentacji) — nauczyciel kontra uczniowie i podczas tej partii odpowiedzieć na wszystkie pytania uczniów.
- Uczniowie rozgrywają kilka partii gry. Jeżeli uczniowie wymyślą inny wariant reguł gry, można rozgrywać ją zgodnie z ich zasadami (np. celem gry jest zapełnienie całej planszy żetonami — wygrywa ta osoba, która ułożyła ze swoich żetonów najwięcej trójek).
- Podsumowujemy grę, np. poszukujemy najciekawszego pomysłu na zestawienie dwóch znaków i wyjaśnienia ich związku ze sobą; rozmawiamy o stosowanych strategiach (sposobach) podczas gry — co ułatwiało wygranie gry, co utrudniało odniesienie zwycięstwa.
- Po jakimś czasie możemy wrócić do tej gry, wykorzystując rezerwowe sześcioboki, co będzie
dla uczniów stanowiło nowe wyzwanie i uatrakcyjni grę.
Komentarz
Należy pamiętać, aby:
- dokładnie objaśnić zasady gry i upewnić się, że są one dla wszystkich zrozumiałe;
- rozegrać próbną grę, podczas której jest czas na wyjaśnienie wszystkich wątpliwości;
- nie zmieniać reguł w trakcie gry;
- grać w tę samą grę kilka razy — wtedy uczniowie czegoś się uczą;
- nie wzmacniać rywalizacji;
- podsumować grę, stawiając jak najwięcej pytań dotyczących, np. stosowanych strategii, askakujących sytuacji itp.;
- nagradzać ciekawe pomysły, sposoby pokonania trudności (także dotyczących, np. rozwiązywania
- konfliktów podczas rozgrywki).
Podsumowaniem gry może być wykonanie zadań z kart pracy — indywidualnie lub w grupach.
|
|