|
SCENARIUSZ 6
Małgorzata Żytko
MATEMATYCZNE OPOWIADANIA
– CZYLI O TWORZENIU I ROZWIĄZYWANIU ZADAŃ TEKSTOWYCH,
CZ. II
Cele ogólne w szkole podstawowej:
- umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych;
- umiejętność pracy zespołowej;
- zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
Cele ogólne na II etapie kształcenia:
- Sprawność rachunkowa.
Uczeń wykonuje proste działania pamięciowe na liczbach naturalnych, całkowitych i ułamkach, zna i stosuje algorytmy działań pisemnych oraz potrafi wykorzystać te umiejętności w sytuacjach praktycznych.
- Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, liczbowe, graficzne, rozumie i interpretuje odpowiednie pojęcia matematyczne, zna podstawową terminologię, formułuje odpowiedzi i prawidłowo zapisuje wyniki.
- Modelowanie matematyczne.
Uczeń dobiera odpowiedni model matematyczny do prostej sytuacji, stosuje poznane wzory i zależności, przetwarza tekst zadania na działania arytmetyczne i proste równania.
- Rozumowanie i tworzenie strategii.
Uczeń prowadzi proste rozumowanie składające się z niewielkiej liczby kroków, ustala kolejność czynności (w tym obliczeń) prowadzących do rozwiązania problemu, potrafi wyciągnąć wnioski z kilku informacji podanych w różnej postaci.
- Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
- odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe;
- porównuje liczby naturalne.
Wymagania szczegółowe:
- Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
- odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe;
- porównuje liczby naturalne.
- Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
- dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie, a także za pomocą kalkulatora;
- mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową pisemnie, w pamięci (w najprostszych przykładach) i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);
- porównuje różnicowo i ilorazowo liczby naturalne.
- Zadania tekstowe. Uczeń:
- czyta ze zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe;
- wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania;
- dostrzega zależności między podanymi informacjami;
- dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania;
- do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;
- weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania.
- Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe;
porównuje liczby naturalne.
Pomoce:
• piktogramy–naklejki
• puste naklejki do tworzenia nowych piktogramów,
• tabliczki suchościeralne, flamastry.
• tekst matematycznego opowiadania — po jednym dla każdego ucznia,
• duży karton lub papier
• karty pracy
Przebieg sytuacji dydaktycznej:
- Rozdajemy uczniom opowiadanie zmatematyzowane — „Szkolna wycieczka statkiem”:
Nadeszła ciepła wiosna. W szkole imienia Juliana Tuwima we Wrocławiu postanowiono zorganizować wycieczkę statkiem po Odrze, bo to najlepsza pora na podziwianie budzącej się do życia przyrody. W wycieczce będą uczestniczyć wszyscy uczniowie szkoły, w której uczy się 620 uczniów oraz nauczyciele — jest ich 46.
Wynajęto dwa rodzaje statków spacerowych: na jednym mieści się 84 pasażerów, a na drugim 100. Cena jednego biletu dla ucznia to 12 zł. Nauczyciele płacą po 20 zł. Wynajęcie przewodnika na 2 h rejsu kosztuje 150 zł. Ile będzie trzeba zarezerwować statków spacerowych, aby wszyscy uczniowie i nauczyciele mogli w nich się zmieścić? Oblicz koszt całej wycieczki w swoim rozwiązaniu. Zaproponuj swój sposób rozwiązania zadania, możesz pomóc sobie rysunkiem.
- Dzieci zapisują (rysują) na tabliczkach suchościeralnych własne strategie (sposoby) rozwiązania zadania. Następnie łączą się w pary i wyjaśniają sobie zaproponowane sposoby rozwiązania. Sprawdzają wzajemnie poprawność wykonania zadania. Następnie podpisują tabliczki swoimi imionami i urządzają wystawę własnych rozwiązań. Uczniowie mogą też zapisywać rozwiązania na karteczkach i przyczepiać blue–tackiem (lub taśmą klejącą) do tablicy lub dużego arkusza papieru pakowego.
- Rozdajemy uczniom zestawy gotowych piktogramów–naklejek oraz czyste tabliczki do rysowania, które będzie można wykorzystać do skonstruowania zmatematyzowanego opowiadania o morskich środkach transportu i podróżowaniu.
- Uczniowie dzielą się na 4–osobowe grupy i przygotowują swoje wersje matematycznego opowiadania, inspirując się piktogramami. Wszystkie grupy mogą otrzymać ten sam zestaw piktogramów– naklejek, bowiem kolejność ich ułożenia jest dowolna i zależna od inwencji uczniów.
- Poszczególne grupy prezentują swoje pomysły matematycznych opowiadań w postaci mini inscenizacji, a następnie tworzą plakaty z prezentacją. Zadaniem pozostałych dzieci jest zapoznanie się z ich treścią, a następnie układanie różnych pytań do opowiadania. Pytania mogą być zapisane na paskach papieru i przyczepione w widocznym miejscu.
- Zabawa w recenzentów — dzieci oglądają propozycje pytań kolegów i zaznaczają, zaprojektowanym przez siebie piktogramem te, które najbardziej im się podobają. Wybór pytań, które zyskały najwięcej głosów.
- Dzieci samodzielnie wybierają z tej puli propozycji po jednym pytaniu i szukają na nie odpowiedzi
(rozwiązują zadania).
- Na ścianach klasy rozwieszamy arkusze papieru pakowego z przykładowymi rozwiązaniami
zadania przez dzieci (pytanie + rozwiązanie), podpisane przez autorów.
|
|